| LES DETTE |
Jg håper mange vil delta og gi tilbakemeldinger på dette.
Jeg registrerte meg som bruker på denne siden for ca ett år siden. Fugler.net ga meg inntrykk av en seriøs nettside med engasjerte og dyktige medlemmer. Etterhvert som tiden gikk skjønte jeg at nettopp dette stemte også. Bildene som ble lagt den gangen sammelignet med i dag er stor. Det er også der jeg vil påpeke en litt trist utvikling. Det virker som fotografene den gangen la litt mer arbeid i sin jakt på den perfekte observasjonen og dokumentasjonen av en art i form av et bilde. Gjennomsnittet på bildene den gangen var i høyere grad enn i dag, preget av god kvalitet og mye arbeid fra fotografen selv. Idag mener jeg denne gode kulturen er i ferd med og forsvinne. Det er jo selvfølgelig forsatt mange bra bilder som legges ut ennå. Men som dere skjønner er jeg inne på et sårt tema og jeg tror mange føler det samme. Det finnes f. eks enkelte utlagte bilder som er ekstremt ufokuserte og nesten umulig og tolke på noe som helst måte. Ingen av de andre medlemmene er vel interessert i å se sånt. I hvert fall ikke jeg. Med mindre det er lagt ut som et spørsmål om hva slags art dette er eller et dok.bilde av en sjeldent art. I tillegg drøsser det inn med jevne mellomrom 100 vis av bilder av samme art fra samme fotograf. Her mener jeg det går an og skjerpe seg og heller bruke mer tid på å få til et ekstraordinært bilde. I hvert fall hvis det gjelder relativt "vanlige" arter. Av litt mer skye og eksklusive arter er det lov og legge ut flere da. Skjønner dere hva jeg mener og hva jeg vil fram til med dette?
Stå på alle sammen. Det er fortsatt mye bra bilder og som bruker er jeg her hver dag:) |
| 11.03.09 02:15 Alexander Jensen (E-post er skjult) |
| |
| | LES DETTE |
| | Eg er heilt einig med deg, det må gå ann og vere litt sjølvkritisk og ikkje legge ut bilder som er fullstendig feilkomponert, feileksponert og utav fokus. Heilt greit viss det er eit sjeldan funn eller eit spes. bra bilde, men og legge ut ein drøss med dårlege bilder av samme fugler frå foringen f.eks blir ein litt lei av. Då drukner dei verkelege godbitene i mengden. |
| | 11.03.09 10:36 Jan ove Sagerøy (E-post er skjult) |
| |
| | LES DETTE |
| | Jeg tror nok de fleste er helt enig med dere, men det fine med denne siden er at alle har mulighet til å vise fram bildene sine. At ikke alt er av høyeste kvalitet er vel ikke noe å hige etter på fugler.net. Dette er en fugleside og ikke en fotoside.
Problemet er / satt på spissen / de som ser ut til å tømme minnekortene sine på fugler.net etter hver eneste tur, ute med kamera. Det går ut å være litt selvkritisk til hva man legger ut. Alt hører ikke hjemme på denne siden og hvis alle tenker igjennom hva man skal og kan legge ut så hadde det vært en god begynnelse. mvh |
| | 11.03.09 13:51 Arild Hansen (E-post er skjult) |
| |
| | LES DETTE |
| | Sant nok. Høyeste kvalitet er det ingen som forventer på denne siden. Ikke jeg heller. Men det er forbanna morro når det en og annen gang dukker opp et skikkelig bilde. Men og bla meg gjennom det samma jafse hver dag er ikke morro. Da blir jeg rimlig irritert. Heldigvis dukker det opp små gullkorn som redder. Dt blir som du sier folk som bare tømmer minnekortet her etter turen. Sånn vil i hvert fall ikke jeg fugler.net skal bli.
Det er morro og prøve og variere litt i arter også. Det er interessant og se hvor ulike arter oppholder seg rundt om i landet. Er jo poenget med hele siden. Men det blir jo greit kjedelig når man ser 40 bilder av den samma fuglen, fra samma sted. Spesielt hvis fuglen er "helt vanlig" og i utgangspunktet litt kjedelig.
|
| | 11.03.09 17:15 Alexander Jensen (E-post er skjult) |
| |
| | LES DETTE |
| | Ja, kvalitet ovenfor kvantitet er som oftest en gylden regel. Dette er jo også et tema som kan gi oppmerksomhet i form av negative og sårende kommentarer på bildegalleriet. Så, fint initiativ av Alexander å belyse saken ved å bringe temaet på banen:) Jeg mener, en god tone er jo like så viktig på et så sosialt nettsted. |
| | 11.03.09 17:33 Thomas Rs (E-post er skjult) |
| |
| | LES DETTE |
| | Enig i at det er bra at dette blir tatt opp i en hyggelig tone. Det er jo helt klart en gjenganger å diskutere dårlige bilder, men det har ofte vært ganske aggressive uttalelser i de tidligere diskusjonene. Jeg har faktisk vært av de som har ment at det er greit å legge ut bilder som ikke er så veldig bra. Jeg har vært litt redd for at det ikke skal komme inn bilder i det hele tatt om lista blir lagt for høyt, og det er jo stor stas med nye bilder hver dag. Dessverre må jeg nok si at jeg har blitt enig med dere skeptikere. Det har rett og slett blitt for mye ufokusert blåmeis på fuglebrett. Det er viktig og riktig at unge nybegynnere for lov til å legge ut noen litt knotete bilder fra tid til annen, men om man kan bli enige om at man ikke legger ut hele serien ville nok siden blitt litt greiere for alle. Tøm minnebrikken på ditt eget fotogalleri og velg ut de beste bildene. Er alle bildene ufokuserte meiser, kan man vurdere å heller gjøre et nytt forsøk en annen dag. |
| | 11.03.09 22:52 Torben Grue (E-post er skjult) |
| |
| | LES DETTE |
| | Helt enig Alexander. Bra du tar dette opp. Jeg synes å merke en klar forbedring i det siste, med mye bedre bilder. |
| | 22.03.09 22:41 Rune Hallbjørn Jensen (E-post er skjult) |
| |
| | LES DETTE |
| | ... Beklager dette. Siden jeg opplagt har misforstått hensikten bilder, og trodd at det var et poeng å dokumentere, fremfor å vise fotokunnskaper, så ønsker jeg å trekke meg ut herfra.
Jeg vil ikke kunne utvikle meg på dette stedet så lenge jeg ikke kan vise bilder fra videokamera, mobilkamera, ikke engang bilder fra Nikon D200 fordi jeg ikke har stort nok objektiv slik at bildene blir kornete når jeg drar dem opp..
Dette er mer et sted for proffe fotografer, og på ingen måte er sidestilt med andre fugletittere/lyttere fordi de er mer opptatt av bildekvalitet etc enn å være interessert i fugler fra hvermansen.
Jeg er ikke sur, men tar til meg kritikken som her blir fremlagt, og finner min gjerne min plass, som opplagt ikke kan være her, og leter et annet sted.
Ha en fin og interessant sesong.
Sølvi Strifeldt |
| | 16.06.09 08:41 Sølvi Strifeldt (E-post er skjult) |
| |
| | LES DETTE |
| | det er synd at ein nybegynner ikke kan få utfolde seg her hvor folk kan temaet best. hele tiden skal det rekruteres nye folk, men kan virke som at eit dårlig bilete eller eit enkelt spørsmål er under noens verdighet. slikt blir det ikke mye rekrutter av. synes det burde vert ein munter og imøtekommende tone til alle som har noe på hjertet. PS.. Det er jo ikke nødvendig å svare på spørsmål eller klikke seg inn på bileter vist det ikke er interesant eller godt nok etter noens standard. |
| | 28.08.09 23:02 Sigmar Lode (E-post er skjult) |